Marillina Fortuna på Arclinea ger en exklusiv intervju
Arclinea är familjeföretaget som tillverkar exklusiva kök som håller den italienska traditionen vid liv. Marillina Fortuna har arbetat inom marknad och kommunikation på Arclinea sedan 1983 och besitter stor kunskap om varumärket och dess utveckling. Här berättar hon mer om framtidsvisioner, produktionsprocessen och vad som är utmärkande för just Arclinea.
Marillina Fortuna arbetar inom marknad och kommunikation på Arclinea. Efter studier i Konst och Semiotik, arbetade Marilina under 70-90-talet på designmagasin och ett flertal kommunikationsbyråer – innan hon till slut hamnade på Arclinea.
Arclinea har sina rötter nästan ett sekel tillbaka, i den italienska staden Caldogno. Tradition och innovation har redan från start varit grundpelarna för familjeföretaget och utvecklingen har sedan dess varit koherent – något som är unikt i branschen, menar Marillina.
– Det ligger i Arclineas DNA att hålla den italienska traditionen vid liv och inte tumma på kvalitet. Det ligger även i våra framtidsvisioner att fortsätta vara koherenta i allt vi gör.
Köket är hemmets hjärta
Det italienska varumärket är på många sätt unikt i sitt sätt att förena design, kvalitet och funktion – allt för att skapa hem där köket är hemmets hjärta. Marillina berättar om Arclinea-kollektionen och vad som utmärker just Arclinea.
– Vi erbjuder en originell och unik produkt, som är igenkännbar och särskiljande från andra varumärken. Arclinea uttrycker sig bäst genom sin dedikerade design av lösningar, kännetecknande element och exklusiva komponenter. Arclinea-kollektionen som föddes år 1999 ligger till stor del grund för detta. Kollektionen är designad av Antonio Citterio, som har arbetat med Arclinea i över 35 år.
Det undgår ingen att det är kvalitet som utmärker det italienska varumärket. Men hög kvalitet innebär även ett högre pris – något som lönar sig i längden.
– Kvalitet för Arclinea betyder varaktighet och ett hållbart resultat av en industriprodukt. Den efterforskning vi gör, tillsammans med valen av råmaterial och exklusiva produktionsprocesser gör att produkterna håller hög kvalitet.
Även om ett kök från Arclinea många gånger är en kostsam investering, är det trots allt en investering i ett kök som uppfyller drömmarna om köket som hemmets hjärta.
– Jag tycker att man bör investera i ett Arclinea-kök på grund av att man får ett unikt, exklusivt kök som motsvarar ens behov, men även ens önskemål. Det är inte alltid som behov och drömmar går hand i hand, men ibland händer det.
Expanderar på marknaden
Framtiden ser ljus ut för den italienska köksproducenten. Arclinea expanderar på marknaden, vilket är något som Marillina och hennes kollegor arbetar för.
– Att arbeta inom en viss bransch idag innebär, för oss, ett konstant arbete i olika produktionsfaser och vi välkomnar viktiga innovationer som möjliggör kortare produktionstider, ännu bättre kvalitetsstandard och större flexibilitet. Möjligheter till ett mer flexibelt arbete är en grundläggande förutsättning för att möta den växande efterfrågan på marknadsanpassning i olika delar av världen.
Slutligen, när Marillina får frågan om hur Arclinea skiljer sig från andra varumärken inom samma bransch svarar hon med självsäkerhet.
– Jag tror redan det är tydlig att Arclinea är unikt. Det betyder inte att vi saknar konkurrenter, långt ifrån. Men jag är övertygad om att Arclinea-kollektionen har speciella egenskaper som gör varje enskilt kök exklusivt och oefterlikneligt.