Materialguide – vilket material är rätt för dig?
Materialguide – vilket material är rätt för dig?
När tiden är inne för att renovera ditt kök eller bygga en walk in closet är det ofta många beslut som ska fattas. För att underlätta för dig i de beslut som stundar har vi tagit fram en guide som hjälper dig att avgöra vilket material som är rätt för dig.
Behöver du ett slitstarkt kök eller väger det tyngre för dig att designen känns unik och materialet exklusivt? Här har vi listat några vanliga material för köksluckor, bänkskivor och garderobsdörrar och sammanfattat vad som kännetecknar vart och ett av dessa.
Läs i lugn och ro och bilda dig en uppfattning om vad som passar dig bäst. Vill du bolla tankar och idéer är du alltid välkommen att kontakta oss!
Rostfritt stål
Ett fantastiskt material som andas funktion! Våra producenter hämtar ofta inspiration från restaurangens miljö, men tar samtidigt in estetik och underbara detaljer anpassade för hemmet. De stimmiga och livfulla restaurangköken kräver slitstarka ytor som tål användning, dessutom är det ett material som är lätt att hålla rent och ger en stilren och minimalistisk känsla.
Hos Arclinea finns kök där rostfritt stål verkligen får komma till sin rätt, som modellen Lignum et Lapis i detta ljuvligt rustika hus på Italienska landsbygden.
Trä
Många av våra leverantörer har sitt ursprung och start som en liten snickarverkstad, med hantverket och trämaterialet som grund. Även idag är trä ett material som är bland de vanligaste och mest använda – samtidigt som tillverkare och leverantörer tar sig an modern teknik för att utveckla sina produkter.
Trä är ett så kallat äkta material som bidrar till en varm och ombonad känsla. Detaljer på dörrar, öppna hyllor och hyllsystem i trä ger ditt hem en genuin karaktär. Inspireras av dessa garderobsdörrar i massiv valnöt från LEMA.
Marmor
Ett populärt och mycket omtyckt material till framförallt köksbänkskivor är marmor i olika varianter. Inte bara är marmor otroligt vackert, det är också ett material med unika färgsättningar och mönster.
Marmor är ett material som visar livets gång. Det är poröst och känsligt, vilket gör att fläckar och repor som uppstår längs vägen ofta stannar kvar och ger karaktär. Den stora variationen av kulörer och mönster på marmor gör att det finns något för alla. Som här med köket Lignum et Lapis i vacker vit carrarramarmor.
Laminat
Vill du att ditt kök ska ha hög funktionalitet och tålighet, samtidigt som du vill ha estetiskt tilltalande luckor och hyllor? Då är laminat ett utmärkt val. Laminat tål smuts och kraftfullare rengöring, dessutom finns laminat i många härliga kulörer att välja bland.
Laminat kallas ibland för “The man made wood”, eftersom materialets funktion kan likställas med trä. Arclineas kök Thea visar tidlösa och klassiska luckor i laminat i denna U-formade kökslösning.
Lack
När du vill sätta din egen prägel på interiören kan lack vara ditt bästa alternativ. Tack vare möjligheten att välja färg från en bred palett kan du skapa precis den effekt du önskar genom att välja färger, kulörer och finish efter egna önskemål i stor utsträckning.
Mattlack ger en varm känsla och funkar väldigt fint att använda på garderobsdörrar. Eller som denna garderobslösning, Elegant från LEMA, där de petrolfärgade dörrarna är lackade med blank finish, vilket ger en effektfull kontrast till övrig interiör.
Har du frågor om material eller vill du påbörja ditt nästa projekt? Varmt välkommen att kontakta oss!
Kontakta oss
Kvalitet, hållbarhet och certifieringar
Kvalitet, hållbarhet och certifieringar
För oss är hållbarhet viktigt. Vi arbetar därför med framstående varumärken som värdesätter ett hållbart och klimatsmart arbetssätt. Arclinea, Boffi och Lema tillhör några av de varumärken som tillverkar produkter som håller genom tid, vilket återspeglas i deras kvalitetscertifieringar. Här är tre certifieringar som förekommer allt oftare och som du bör ha koll på.
Eko-produktion och gröna visioner
Med påtryckningar från konsumenter, inköpare och beslutsfattare arbetar fler varumärken med ett aktivt hållbarhetsarbete, eko-produktion och gröna visioner. De varumärken vi arbetar tillsammans med drivs av sitt miljöengagemang och tillverkar högkvalitativa produkter som håller genom tid och ämnar att tillgodose människans behov och öka livskvaliteten – på ett klimatsmart sätt.
Arclinea arbetar hållbart bland annat genom att hålla nere koldioxidutsläppen och använda miljövänliga, många gånger återvunna material, som aluminium, glas, rostfritt stål och återvunnet trä. Dessutom används beprövade och gröna tillverkningsmetoder. I fabrikerna återvinns och omvandlas produktionsavfall till energi, och material och produkter testas och certifieras för att uppfylla de hållbarhetskrav som ställs.
Forest Stewardship Council
FSC är en förkortning av Forest Stewardship Council och är en oberoende, icke-vinstdrivande verksamhet som arbetar för ett miljöanpassat och socialt ansvarstagande av världens skogar. En internationell FSC-certifiering innebär att produkter tillverkade i trä kommer från skogar som sköts på ett hållbart sätt i enlighet med miljömässiga, sociala och ekonomiska standarder. Tillsammans med bland annat miljöaktivister, skogsägare och ursprungsbefolkningar, arbetar Forest Stewardship Council för att förändra skogsbruket till det bättre – världen över. Lema och Arclinea tillhör de varumärken som tillverkar produkter med den internationella FSC-certifieringen.
ISO 9001
ISO 9001 är en internationell standard för kvalitetsledning, som kan användas till de allra flesta verksamheter. Certifieringen innehåller krav på ett kvalitetsledningssystem som aktivt arbetar med förbättringar för att möta kundernas behov. Ett kvalitetsledningssystem kan bestå av alltifrån rutiner och och riktlinjer, till policyer och manualer som är till för att säkerställa produkternas goda kvalitet. Detta är ett bevis på att ett varumärke håller måttet! Arclinea, Lema och Boffi är ISO 9001-certifierade.
ISO 14001
Allt fler varumärken arbetar med ett omfattande hållbarhetsfokus och strävar efter klimat- och miljöcertifieringar. ISO 14001 är en typ av certifiering; en internationell standard som visar att ett företag bedriver ett aktivt miljöarbete – i form av att integrera ett miljöledningssystem i verksamheten. Det innebär att ett hållbarhetsarbete utgör grunden inom företaget. Boffi och Arclinea har en ISO 14001-certifiering.
Kontakta oss
Marillina Fortuna på Arclinea ger en exklusiv intervju
Marillina Fortuna på Arclinea ger en exklusiv intervju
Arclinea är familjeföretaget som tillverkar exklusiva kök som håller den italienska traditionen vid liv. Marillina Fortuna har arbetat inom marknad och kommunikation på Arclinea sedan 1983 och besitter stor kunskap om varumärket och dess utveckling. Här berättar hon mer om framtidsvisioner, produktionsprocessen och vad som är utmärkande för just Arclinea.
Marillina Fortuna arbetar inom marknad och kommunikation på Arclinea. Efter studier i Konst och Semiotik, arbetade Marilina under 70-90-talet på designmagasin och ett flertal kommunikationsbyråer – innan hon till slut hamnade på Arclinea.
Arclinea har sina rötter nästan ett sekel tillbaka, i den italienska staden Caldogno. Tradition och innovation har redan från start varit grundpelarna för familjeföretaget och utvecklingen har sedan dess varit koherent – något som är unikt i branschen, menar Marillina.
– Det ligger i Arclineas DNA att hålla den italienska traditionen vid liv och inte tumma på kvalitet. Det ligger även i våra framtidsvisioner att fortsätta vara koherenta i allt vi gör.
Köket är hemmets hjärta
Det italienska varumärket är på många sätt unikt i sitt sätt att förena design, kvalitet och funktion – allt för att skapa hem där köket är hemmets hjärta. Marillina berättar om Arclinea-kollektionen och vad som utmärker just Arclinea.
– Vi erbjuder en originell och unik produkt, som är igenkännbar och särskiljande från andra varumärken. Arclinea uttrycker sig bäst genom sin dedikerade design av lösningar, kännetecknande element och exklusiva komponenter. Arclinea-kollektionen som föddes år 1999 ligger till stor del grund för detta. Kollektionen är designad av Antonio Citterio, som har arbetat med Arclinea i över 35 år.
Det undgår ingen att det är kvalitet som utmärker det italienska varumärket. Men hög kvalitet innebär även ett högre pris – något som lönar sig i längden.
– Kvalitet för Arclinea betyder varaktighet och ett hållbart resultat av en industriprodukt. Den efterforskning vi gör, tillsammans med valen av råmaterial och exklusiva produktionsprocesser gör att produkterna håller hög kvalitet.
Även om ett kök från Arclinea många gånger är en kostsam investering, är det trots allt en investering i ett kök som uppfyller drömmarna om köket som hemmets hjärta.
– Jag tycker att man bör investera i ett Arclinea-kök på grund av att man får ett unikt, exklusivt kök som motsvarar ens behov, men även ens önskemål. Det är inte alltid som behov och drömmar går hand i hand, men ibland händer det.
Expanderar på marknaden
Framtiden ser ljus ut för den italienska köksproducenten. Arclinea expanderar på marknaden, vilket är något som Marillina och hennes kollegor arbetar för.
– Att arbeta inom en viss bransch idag innebär, för oss, ett konstant arbete i olika produktionsfaser och vi välkomnar viktiga innovationer som möjliggör kortare produktionstider, ännu bättre kvalitetsstandard och större flexibilitet. Möjligheter till ett mer flexibelt arbete är en grundläggande förutsättning för att möta den växande efterfrågan på marknadsanpassning i olika delar av världen.
Slutligen, när Marillina får frågan om hur Arclinea skiljer sig från andra varumärken inom samma bransch svarar hon med självsäkerhet.
– Jag tror redan det är tydlig att Arclinea är unikt. Det betyder inte att vi saknar konkurrenter, långt ifrån. Men jag är övertygad om att Arclinea-kollektionen har speciella egenskaper som gör varje enskilt kök exklusivt och oefterlikneligt.
Kontakta oss
Fem snabba med Margherita Deserventi, inredningsarkitekt och projektledare på Planoform
Fem snabba med Margherita Deserventi, inredningsarkitekt och projektledare på Planoform
Hej Margherita, hur kommer det sig att du började intressera dig för interiör och design?
– Jag har alltid fascinerats av byggnader och interiör. Jag växte upp i Italien med en familj inom arkitekt- och möbelbranschen, därför fick jag tidigt lära mig att uppskatta och värdera vackra saker. Då upptäckte jag min passion för att forma ett utrymme till ett nytt, med sann karaktär och känsla.
Hur ser dina arbetsuppgifter ut?
– För det mesta är jag på kontoret, ritar på min dator och gör presentationer, men det är verkligen inte allt. Vi arbetar dagligen hand i hand med arkitekter och snickare, därför måste vi ha kunskap inom andra områden, som belysning, VVS eller andra designelement. Jag kan vara bland dammoln på en byggarbetsplats, sitta i kundmöten och sedan jobba i vårt showroom. Det är inte alltid ett skrivbordsjobb!
På vilka sätt hjälper du Planoforms kunder?
– Jag strävar efter att hjälpa mina kunder till deras mål och visioner. Jag förvandlar deras visioner till en kreativ, fysisk miljö. Det är upp till designern att veta vilka frågor de ska ställa och vilken riktning man bör gå, för att hjälpa kunderna att ta reda på vad som är viktigt i deras hem och hur de vill bo.
Vad föredrar du att laga i ditt kök?
– Jag gillar att laga mat tillsammans med min partner och förbereda agnolotti, vilket är en fylld pasta som är typisk för regionen därifrån jag kommer, Piemonte. Det kräver mycket arbete, men det ger oss så mycket tillfredsställelse när det väl är klart! Ytterligare ett tips är att kombinera agnolotti med en god flaska Nebbiolo.
Vad är det absolut bästa med ditt jobb?
– Inget projekt är det andra likt, så det blir aldrig tråkigt!
Kontakta oss
Lema – en sofistikerad livsstilsvision
Lema – en sofistikerad livsstilsvision
Att något är “Made in Italy” ger oftast en garanti på att en produkt och dess material är av högsta kvalitet – något som vi värdesätter. Just därför arbetar vi framför allt med italienska varumärken där exklusivitet och hög kvalitet är tydliga framgångsfaktorer. Här berättar vi mer om det italienska familjeföretaget Lema.
När du inreder ditt hem är det viktigt att du gör rätt val och väljer möbler och inredning från ett varumärke med hög kvalitet. Det lönar sig i längden. Den italienska producenten Lema har tillsammans med framgångsrika, internationella designers och arkitekter utvecklat ett omfattande hemma-sortiment. Detta inkluderar alltifrån matbord, sittplatser och soffor till sängar och skräddarsydda förvaringslösningar.
Allt började i hjärtat av Brianza
Lema har specialiserat sig på skräddarsydda modulsystem för vardagsrum och sovrum och har under de senaste åren blivit synonymt med en sofistikerad och samtida livsstilvision. Det italienska familjeföretaget har rötter som sträcker sig tillbaka till 1930-talet när Angelo Meroni öppnade en liten verkstad i det vackra bergslandskapet Brianza, beläget i utkanten av Milano. Men mycket har förändrats för Lema sedan dess. Under det tidiga 1900-talet specialiserade sig producenten på tillverkning av hantverksmöbler, men den stora vändpunkten kom på 1970-talet. Det var under den här tiden som Lema, som det är känt idag, grundades av Angelo Meronis söner Luigi och Enrico.
Ett hållbart hem i subtil design
Unikt för det italienska varumärket är dess förmåga att sammanföra designvisioner, för att skapa ett möbelsortiment som återspeglar en stressfri livsstil, utan begränsningar. I ditt Lema-hem ska du känna dig lugn och kunna koppla av. När du inreder ditt hem med designmöbler från Lema kan du även känna dig trygg med att produkterna är tillverkade utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Om du önskar har du möjlighet att inreda ditt hem med FSC-certifierade möbler från Lema. Det betyder att tillverkningen av möblerna sker utifrån den oberoende organisationen Forest Stewardship Councils certifieringssystem. De arbetar för ett miljöanpassat och socialt ansvarstagande av världens skogar.
Skräddarsy din dröm
Genom alla år som Lema verkat inom interiör har de arbetat nära med framstående designers och utvecklat ett unikt hemma-sortiment – som går att variera och individuellt anpassa i oändlighet. Flexibilitet och möjligheten att skräddarsy ditt hem är en del av Lemas vision och du har möjlighet att skapa oändliga kombinationer för ditt unika projekt. Skapa ditt drömhem genom att komponera modulsystem, estetik och funktion, färg och material – på ett sätt som passar just dig.
Varför Lema?
- Hög kvalitet
- Patenterad teknologi
- Ett omfattande hemma-sortiment
- Blanda färger och material från samtliga kollektioner – på det sätt du önskar
- Möjlighet att skapa skräddarsydda kombinationer för ditt unika projekt
Kontakta oss
Lyckas med din renovering – välj ett varumärke med tidlös design
Lyckas med din renovering – välj ett varumärke med tidlös design
Hösten innebär en nystart för många och kanske är det nu du påbörjar den där köksrenoveringen du alltid drömt om. Men det är lätt att gå händelserna i förväg och missa viktiga steg under projektets gång. Har du koll på de internationella producenterna? Vet du vilka kök som håller över tid? Har du en tydlig budget? Här berättar vi mer om viktiga förberedelser, hur du bör tänka kring budget och varför du bör välja ett varumärke med en tidlös design.
Tänk helhet
Vilka förutsättningar finns hemma hos dig? Det många gör är att titta alldeles för mycket på inspirationsbilder men glömmer bort att utgå från sina egna förutsättningar. Att utgå från bilder innebär att det finns en risk att du låser dig vid en specifik idé – vilket kan vara en idé som inte är idealisk för just ditt hem. Därför är det viktigt att se till helheten och tänka i nya banor.
Förberedelser är A och O
Den viktigaste förberedelsen inför en planerad renovering är att läsa på om varumärken och köksproducenter. Det finns idag en uppsjö av tillverkare, men för att ditt kök ska bli så bra som möjligt bör du välja ett exklusivt varumärke med en varaktig design – som du inte kommer tröttna på efter kort tid.
För att säkerställa att du investerar i ett kök som håller över tid bör du välja ett högklassigt varumärke. Tänk kvalitet, tänk funktion, tänk Arclinea. Det eleganta varumärket tillverkar exklusiva drömkök från Italien till hem där köket är hemmets hjärta. Arclinea är en av de stora producenterna som håller den italienska traditionen vid liv, helt enkelt.
Köksrenovering eller renovering av hela ditt hem?
Många gånger är det inte bara köket som renoveras, utan hela ditt hem, vilket innebär fler parametrar att ha i beräkning. Vilka möbler passar? Vad ska du ha för belysning i ditt hem? Hur tänker du kring garderober och förvaringslösningar? När det gäller just förvaringslösningar till ditt hem är det en god idé att även här tänka italiensk design. Lema är en av de främsta producenterna för skräddarsydda garderober och förvaringslösningar. Genomgående för Lemas italienska estetik är innovation, kvalitet och traditionellt hantverk.
Undvik trender
Att fastna för pågående trender är ett av de vanligaste misstagen många gör när de renoverar sitt kök. Risken med att falla för trender är att det många gånger blir gängse och du får inte den där unika, tidlösa och eleganta känslan som du är ute efter. Men att investera i ett kök från det exklusiva varumärket Boffi | De Padova möjliggör den där känslan av lyx och tidlös design. Det är ett varumärke världsberömt för sina skräddarsydda lösningar och italiensk innovationsdesign.
Sätt en tydlig budget
En köksrenovering är en större investering än många tror. Därför är det viktigt att du sätter en konkret budget för ditt projekt. Det är mer en bara vitvarorna du behöver ta hänsyn till – tänk även väggar, tak, golv och belysning. Att anlita elektriker, hantverkare och rörmokare är något som du bör beräkna i din budget. Det lönar sig att tänka kvalitet.
Våga släppa kontrollen…
… och lita på vår expertis. Det bästa du kan göra är att besöka vårt showroom för att inspireras och uppleva det bästa inom kök och design. På så sätt kan du diskutera din planerade renovering med oss och vi hjälper dig navigera bland de internationella ledande varumärkena. Vi besitter stor erfarenhet, kompetens och vet vad som fungerar och inte. Att vi arbetar med världens främsta producenter inom kök och design innebär att vi kan hjälpa dig att skapa köket du alltid drömt om – från första skiss till färdigmonterat kök.
Läs mer om Arclinea här.
Läs mer om Boffi | De Padova här.
Läs mer om Lema här.
Kontakta oss
Fem snabba med Anna-Karin Wickström, delägare och marknadsansvarig på Planoform
Fem snabba med Anna-Karin Wickström, delägare och marknadsansvarig på Planoform
Hej Anna-Karin, vad arbetar du med på Planoform?
– Jag är en av fyra delägare och ansvarar även för marknad och kommunikation. Tillsammans med vår reklambyrå utformar jag bland annat inlägg i sociala medier, kampanjer och arbetar med vår hemsida.
Vilka är de bästa sakerna med ditt jobb?
– Det jag tycker är absolut roligast är att man ansvarar för sitt eget företag. Man lägger in mycket tid men får också mycket tillbaka. Dessutom gillar jag att arbeta med marknadsbiten eftersom man får möjlighet att vara kreativ och kommunikativ.
Vilket av era varumärken föredrar du lite extra och varför?
– Det är svårt att välja bara ett! Men jag får nog säga Arclinea, eftersom det finns oändliga valmöjligheter och inga begränsningar när man arbetar med deras produkter. De är kreativa, solida och starka, vilket jag beundrar dem för.
Varför tycker du att man ska investera i ett kök från Planoform?
– Vi försöker alltid göra det som är bäst för varje enskild kund. Därför ser vi till att lyssna till önskemål och arbeta fram en lösning som passar i längden. Vi bygger inget luftslott och skulle aldrig sälja något som vi vet inte kommer fungera. Jag tror att det är viktigt att man vågar lita på oss och den erfarenhet vi besitter för att det ska bli så bra som möjligt.
Vad har du för tips till dem som ska investera i ett nytt kök?
– Det första är att ha en tydlig budget! Dessutom tycker jag att man ska ta hjälp av någon som är duktig på att planera och rita kök, och som ansvarar för hela projektet från ax till limpa. Ett sista tips är att inte snåla med val av maskiner i köket, om man har möjlighet.
Kontakta oss
Så gör du badrummet hotell-lyxigt
Så gör du badrummet hotell-lyxigt
Har du någonsin befunnit dig på ett hotell som du verkligen inte vill lämna? Av alla hotellrummets olika funktioner, brukar badrummet vara ett av det mer eleganta och lyxiga. Många av oss gillar den fräscha känslan som hotellbadrum ofta erbjuder. Fantastiska badrum behöver dock inte bara tillhöra hotellen. Oavsett om du planerar för större förändring, eller bara vill fixa till detaljerna, kommer här några tips på hur du fixar den där exklusiva, tidlösa känslan i ditt badrum.
Grunden sätter känslan
Vi börjar med grunderna. Tak, golv och väggfärg har stor betydelse för hur ett badrum känns och uppfattas. En ljus grund ger ett rent, fräscht och luftigt intryck, ord som går hand i hand med hotellkänslan. Detta gäller inte minst om du saknar en naturlig ljuskälla i ditt badrum.
Ljuskällorna
Ett av de enklaste sätten för att få till lyxkänslan i badrummet är genom att skänka ljuskällorna en extra tanke. Mjuk allmänbelysning i taket, gärna med dimmer, är att rekommendera för att skapa en harmonisk känsla i badrummet. Undvik också lampan ovanför spegeln och investera istället i ljuskällor på sidorna. Komplettera dessa med en bakgrundsbelyst spegel så får du till en riktigt lyxig känsla och undviker dessutom skuggorna som lampan ovanför spegeln ger.
Dusch, badkar och handfat
Ett badrums viktigaste beståndsdelar är ofta duschen, badkaret och handfatet. Går du i renoveringstankar, är ett hett tips att välja ett större, fristående badkar. Ska du fixa ny dusch, investera i en platsbyggd med glasdörrar istället för draperi. Utöver att vara mer hygieniskt, bidrar det till den luftiga känslan. Det finns självklart också mindre förändringar som gör mycket. Varför inte byta färg på duschstång och vattenkran? Färger som ofta känns både lyxiga, fräscha och tidlösa är guld, svart, mässing och silver.
Förvaring
Något av det viktigaste att tänka på är förvaringsmöjligheter. Ju mindre onödigt bråte som ligger framme, desto fräschare känns det. Finns det vissa grejer du vill ha på display? Varför inte investera i en vacker bricka och arrangera som ett stilleben att ha i fönstret eller vid handfatet?
Skåpsluckorna
Handtagen på skåpsluckorna är viktigare än du tror. Byt ut standardhandtagen mot exklusiva knoppar som matchar resterande inredning.
Detaljer är A och O
Är du verkligen ute efter den där hotellkänslan, brukar less is more vara en bra utgångspunkt. Här är tips på några mindre detaljer som ändå tillför väldigt mycket.
- Dofter – investera i några väldoftande oljor. Utöver behaglig doft, är dessa också en stilren och lyxig inredningsdetalj.
- Växter gör badrummet mer levande, och både är och förblir en av de större inredningstrenderna. Gröna växter ger ett hälsosamt och fräscht intryck och bryter ofta av mot resterande färger, oavsett om det är en mindre växt på byrån eller en större i hörnet. Det finns många tåliga växter som trivs utmärkt i badrumsmiljö, exempelvis Fredskallan, Svärmorstungan och Förmakspalmen.
- Handdukar – handdukar som ligger framme kan ha större betydelse än du tror. Istället för urtvättade handdukar som hänger slarvigt på en krok, investera i några fluffiga i matchande färg, som ligger ihoprullade i fina förvaringskorgar.
- Sittplats – finns det något lyxigare än att ha en annan plats är toaletten att sitta på i ett badrum? Varför inte en enkel pall, en ottoman eller en mindre fåtölj? Oavsett hur du väljer att inreda ditt badrum, finns det helt enkelt en uppsjö av tips och trix för hur du får till den där lyxiga hotellrumskänslan. Lycka till med badrumsfixandet!
Kontakta oss
Fem snabba med Peter Söderlind, projektledare på Planoform
Fem snabba med Peter Söderlind, projektledare på Planoform
Hej Peter, vad gör man som projektledare på Planoform?
– Som projektledare leder jag inredningsprojekt från första mötet till färdig installation.
Vanligtvis träffar jag initialt kunden i vårt showroom följt av hembesök, dels för att få en känsla på plats samt för att ta exakta kontrollmått. Efter drygt 9 år på Planoform och några hundra inredningsprojekt delar jag gärna med mig av idéer kring detaljer som skapar den där känslan av en perfekt platsbyggd lösning.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
– Att ständigt träffa nya människor och få lyssna in önskemål, idéer och drömmar för att sedan förverkliga dessa.
Hur ser ditt drömkök ut?
– Det skulle nog vara ett rätt kaxigt kök i mörka toner, bänkskiva i typ Portoro marmor och en gigantisk köksö med downdraft-häll där man kan laga mat och hänga med familj och vänner.
Vilka tre prylar är absolut viktigast att ha i ett kök?
– En genomtänkt utformning av köket är a och o för att vilja laga mat och hänga i köket varje dag. Bra vitvaror som levererar vad man kan förvänta sig och som håller över tid. Lättåtkomlig förvaring där var sak har sin plats så köket blir lättstädat (ja, jag har små barn).
Varför ska man investera i ett kök på Planoform?
– Om jag lyssnar på våra återkommande kunder är det vårt engagemang i projekten och kvalitén på produkterna vi levererar som uppskattas mest. Vår samlade erfarenhet på Planoform kring heminredning, kök och garderober är vår styrka och resultatet blir ofta något som kunden stolt visar för vänner och bekanta.
Kontakta oss
Möt Roberto Gavazzi – VD på Boffi | De Padova
Möt Roberto Gavazzi – VD på Boffi | De Padova
Den karismatiske Roberto Gavazzi är sedan 30 år tillbaka i tiden VD på Boffi | De Padova som är ett av Planoforms mest exklusiva varumärken. Företaget grundades 1934 och är sprunget ur det italienska arvet med stor vikt vid design och hantverk. Vi har pratat med Roberto om rollen som entreprenör, synen på varumärket, och Boffi | De Padovas framtidsvisioner.
Roberto Gavazzi menar att rollen som entreprenör innebär att vara en visionär. Detta för att på bästa sätt kunna utveckla produkterna, och hitta verktygen som hjälper Boffi | De Padova att bli framgångsrikt. Men också se till att det bara är de allra främsta inom branschen som jobbar med varumärket.
På Boffi | De Padova arbetar man med koncept snarare än produkter, detta för att kunna skapa en karaktäriserad atmosfär som andas exklusivitet. Sortimentet kretsar kring tre olika koncept – standard, modulärt och skräddarsytt. Det första är ett traditionellt kök med standardskåp och olika typer av finish medans det modulära har mer tekniska bitar och ett bredare utbud av material. Slutligen erbjuder de Boffi Code, som bygger på helt skräddarsydda lösningar för de kunder som vill stå ut från mängden.
– Den typiska Boffi | De Padova-kunden tycker inte om att vara för mycket, men vill ändå ha det där lilla extra. Därför är det viktigt att varumärket behåller sin framtoning – att det inte är för alla. Boffi | De Padova ska vara lite gömt och oupptäckt för att kunna bygga på sin exklusivitet som varumärke, det är det som gör oss unika.
När Roberto började på Boffi utgjorde kök nästan hela försäljningen. Han hjälpte dem att diversifiera till både badrum, garderober och nyligen också möbler efter att de slagit sig samman med De Padova – ett prestigefyllt möbelvarumärke från Milano.
– Boffi gick samman med De Padova, vilket var en perfekt match av företag som delar samma värderingar. De Padova vägledde Boffi att växa från bara kök till ett helhetskoncept. Jag tycker att andra samarbeten där företag gått samman oftast är lite tråkiga, därför fick Boffi och De Padova fria tyglar.
Roberto menar att det som kund är viktigt att veta bakgrunden till Boffi | De Padova och vad som skiljer varumärket från alla andra. Ibland har det inte alltid med utseendet att göra utan hantverket, kvaliteten och historien – allt som ligger bakom produkten du köper.
– Du kan hitta tusen fina stolar, men vad ligger bakom stolen du valt?
Boffi | De Padova är sprunget ur det italienska arvet, vilket innebär många olika faktorer som interagerar med varandra. Den gemensamma nämnaren är gediget hantverk kombinerat med högkvalitativa material och design. Något som Boffi | De Padova aldrig kompromissar med.
För Boffi | De Padova har den internationella tillväxten blivit obligatoriskt, eftersom den italienska marknaden inte längre räcker till. När Roberto gick in i företaget var den stora utmaningen att göra Boffi | De Padova synligt över hela världen. Nu representerar Europa ungefär 65 procent av verksamheten och i Nordamerika och Asien växer de också.
Slutligen berättar Roberto att de håller på att utveckla både kommunikationsstrategin och produkterna, följt av en stor push framöver där de vill kommunicera varumärket över hela världen.
Kontakta oss